Beginpagina

Agenda 2017

Cursussen & Workshops

Natuurlijk Bekappen aan Huis

Natuurlijk Paardenpension

Koop/Lease/Verkoopbemiddeling


Webwinkel

Tent te huur op Vlieland




 

Bitloos, zweeploos, sporenloos, ijzerloos rijden
Onze paarden worden allemaal, altijd en overal zonder bit, zweep, sporen en hoefijzers gereden.

Wij hebben namelijk ervaren dat het geen enkel verschil uitmaakt of je met bit of zonder bit rijdt en als het dan toch niks uitmaakt kiezen wij natuurlijk voor de meest vriendelijke methode. Dus dan maar liever zonder bit.

Veel rijders denken dat je met een bit meer controle hebt over je paard; op de openbare weg (verkeer), in gevaarlijke situaties of wanneer je paard niet goed luistert. Laten wij je uit een droom helpen: Controle over een paard zit niet in een stuk ijzer in de mond, maar controle over een paard zit voornamelijk in training en opvoeding, in het licht maken in de hulpen, dus in communicatie tussen paard en rijder.
Wanneer je denkt dat jouw paard er met je vandoor zal gaan zonder bit, zal hij dat mét bit net zo goed willen. Sterker nog: Wanneer je paard bang, nerveus of schrikachtig is zal het trekken aan de teugels en dus het bit in de mond hem eerder pijn opleveren waarvoor hij wil vluchten dan dat hij zich daadwerkelijk aan jou overgeeft.

Wat de meeste paarden-eigenaars niet weten is dat er voor het paard een aantal nadelen aan het rijden met bit zijn:
Tandproblemen (het tikken van het bit tegen de kiezen), belemmerde luchtwegen door het 'in de krul' lopen (ongunstige hoofdhouding), pijn door getrek in de mondhoeken en de druk op de tong, kaken, gehemelte; belemmering van de ademhaling door sperriempjes. Verder : Hoofdschudden, mond openen (pijn), nervositeit, angst voor het bit, onttrekking aan de hulpen. Ook overvloedige speekselvorming (kwijlen, met een mooi woord 'schuimen' genoemd) kan leiden tot maagproblemen doordat er telkens speeksel naar de maag gaat en de maag 'denkt' dat er eten aankomt. De maag produceert vervolgens maagzuur maar er komt geen eten om te verteren en dus 'keert' het maagzuur zich tegen de maagwand met als gevolg een geïrriteerde maagwand en maagzweren.
Wist je dat 60 tot 90 % van alle sportpaarden maagzweren heeft als gevolg van een bit (en te weinig ruwvoer)?

Op de website www.bitlessbridle.com en www.paardnatuurlijk.nl vind je nog veel meer Engels- en Nederlandstalige informatie over de nadelen van rijden met een bit.

klik hier voor een filmpje over de werking van het bit
bevat geen schokkkende beelden
(de makers van dit filmpje zijn Paard Natuurlijk collega's)


De eerste keer bitloos rijden
Elke vorm van paardrijden berust op wederzijds respect en communicatie. Dus begint het altijd met grondwerk. Leer je paard te volgen, stoppen, geleid te worden, achterwaarts gaan, stilstaan, draaien, zich te gedragen bij andere paarden etc. Er zijn verschillende goede trainingsmethodes om dit op een paardgerichte manier aan je paard te leren. Het spreekt voor zich dat je pas op het paard stapt wanneer het paard de bereidheid heeft om voldoende naar je te luisteren want je wilt altijd uitgaan van een veilige situatie! Vervolgens begin je in een omheinde omgeving, bij voorkeur met een helper die naast het paard loopt wanneer je het nog een beetje spannend vindt. Er is niets dat móét, want je bepaalt helemaal zelf het moment dat je er klaar voor bent om in een groepje rustige paarden voor het eerst bitloos buiten te gaan rijden. Je zult zelf ervaren dat er geen enkel verschil is tussen het rijden met bit en het rijden zonder bit, of dat nu western, dressuur, springen, mennen, endurance of gewoon recreatief is.


Bitloze optomingen
Er zijn verschillende soorten bitloze optomingen, voor zowel engelse- als voor westernrijders.
In onze webwinkel (zie rechts boven op deze pagina) verkopen wij een aantal van deze hoofdstellen
en wij zijn altijd wel druk doende ons assortiment uit te breiden.

Zelf rijden wij met side-pulls.
De side-pulls zijn er in allerlei uitvoeringen en zijn simpel in gebruik. De side-pull heeft een gevlochten riem of leren band over de paardeneus en de teugels zitten aan weerszijden van de neus in ijzeren ringetjes vastgeklipt. Zo is het sturen makkelijk en goed te begrijpen voor het paard. Wij zijn niet zo gecharmeerd van onder de kin of kaak gekruiste teugels omdat deze een knevelende werking kunnen hebben of verwarrend werken voor sommige paarden. Sommige bitloze hoofdstellen (bosal, touwhalster) hebben de teugels onder de kin van het paard. Hoe je paard dat ervaart zul je even moeten uitproberen. Begin met een gewoon linnen halster en knoop de teugels aan weerszijden vast, zo kun je ervaren of bitloos rijden bij jou en je paard past.

Wij rijden ook wel met alleen een halsring. Da's pas écht een vrij gevoel....


Elk nieuw paard dat bij ons komt wordt voortaan bitloos gereden en daar is geen overgangsfase voor nodig, ongeacht of dit een voorheen western of engels gereden paard is, ongeacht het temperament ook, want we beginnen met een herhaling van het grondwerk en bouwen zo het rijden rustig op. Zo leren paard en rijder op elkaar te vertrouwen en te ontspannen. Drukke temperamentvolle paarden komen eerst tot rust in de groep (zie de 4 R's elders op deze site) en met paarden die een gedrags- of rijprobleem hebben wordt eerst grondwerk gedaan om het paard te leren kennen en het bij te scholen.

Ook in de lessen (beginners en gevorderden) wordt altijd bitloos gereden; vaak hebben mensen het niet eens in de gaten dat ze zonder bit gereden hebben. We maken lange dagtochten en buitenritten met onze paarden: Arabieren, Quarter Horses, Quarab Horses, Dravers, Volbloeden, Warmbloeden en een Haflinger.
Mensen denken wel eens dat wij bijzondere paarden hebben maar dat is niet het geval (alhoewel ze voor ons natuurlijk wél stuk voor stuk heel bijzonder zijn). Het zijn allemaal gewone paarden waarvan de meesten traditioneel getraind waren en een bittenverleden achter de rug hebben. Elke ruiter, elk paard, kan bitloos leren rijden....







 








Onze paarden & Wij

Bitloos, Ijzerloos, Zweeploos

Western Natural Horsemanship

Tarievenlijst

Regels & Voorwaarden

Contact